Amsterdam, 1 maart 2017 – Persoonlijke boodschappen bij belangrijke gebeurtenissen worden ontzettend gewaardeerd. Bij een nieuw huis, verjaardag of geboorte sturen we daarom vaak een kaart, maar bij moeilijke momenten – zoals kanker - lijkt dat toch iets anders te liggen. Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Hallmark onder 2.112 Nederlanders en Vlamingen blijkt dat het merendeel liever een kaart stuurt bij positieve, dan bij negatieve gebeurtenissen. In het bijzonder bij een burn-out, depressie, liefdesverdriet of ontslag ontvangt maar zo’n 2 op de 10 mensen een kaart.
Ruim driekwart van de Nederlanders wil wel graag een kaart sturen om te laten weten dat ze aan een vriend of familielid denken, maar meer dan de helft (54%) vindt het lastig om bij moeilijke momenten de juiste boodschap op een kaart te schrijven. Jonge mensen (18 - 34 jaar) hebben er het meeste moeite mee om hun gevoel onder woorden te brengen. Verder is 1 op de 10 ondervraagden bang dat de ontvanger hun tekst op een kaart ongepast vindt, of er wordt gewoon niet aan gedacht.
Jan-Willem Koch, algemeen directeur bij Hallmark Europa: “Uit dit onderzoek, maar ook uit eerdere feedback van consumenten, blijkt dat bestaande kaarten vaak niet de emotionele lading dekken: 70% van de ondervraagden vindt de geprinte boodschap op kaarten te algemeen of geeft aan dat ze niet aansluiten bij hun gevoel. Bij ernstige ziekte of een overleden dierbare ontvangen mensen de meeste kaarten, maar situaties zoals een burn-out of depressie lijken gemakkelijk ‘over het hoofd’ gezien te worden. Op zulke momenten is juist óók medeleven en steun zeer gewenst.”
Om mensen te inspireren emoties beter te uiten en zo waardevolle relaties te versterken, zijn de Moeilijke Momenten-kaarten van Hallmark ontstaan. De in totaal 36 inspirerende kaarten bevatten teksten die uiteenlopende gevoelens onder woorden brengen, soms serieus, maar ook met lef en zelfs een knipoog. Een deel van de collectie is ontworpen door Claudia Helmons, die aan kanker leed en zich niet altijd begrepen voelde door kaarten met alleen ‘beterschap’ of ‘sterkte’: “Voor, tijdens en na mijn behandelingen ontving ik veel kaarten van familie, vrienden en kennissen. Superlief en fijn dat iemand aan me dacht. Maar met ‘beterschap’-kaarten voelde ik mij niet begrepen. Wie zegt dat ik beter word? Het is natuurlijk ook heel moeilijk om het juiste te zeggen tegen iemand die kanker heeft, want niemand anders voelt alle emoties die deze ziekte met zich meebrengt,” aldus Claudia.
9 op de 10 vindt het fijn te weten dat er aan hen wordt gedacht bij moeilijke momenten. Ongeveer de helft van de Nederlanders en Vlamingen krijgt tegenwoordig meer social media-berichten dan kaarten om hen ‘een hart onder de riem te steken’, terwijl 8 op de 10 personen het juist erg fijn vindt een kaart te ontvangen: “het is persoonlijker dan even snel een Facebookbericht”. Een mooie of leuke kaart kan een rotsituatie even doen vergeten, aldus meer dan de helft van de ondervraagden.
Van diegenen die het moeilijk vinden om een kaart te schrijven voor een negatieve gebeurtenis, worstelt ruim de helft van de Nederlanders met het onder woorden brengen van hun gevoelens. Dit ten opzichte van slechts 39% van de Vlamingen. Nederlanders vinden het met meer dan 40% wel aanzienlijk fijner om een kaart te ontvangen bij ontslag; in Vlaanderen is dit maar een kwart. Daarnaast sturen jonge mensen én Nederlandse mannen significant meer kaarten ‘omdat het hoort’.
De 36 nieuwe Moeilijke Momenten-kaarten van Hallmark – waarvan 9 door Claudia Helmons ontworpen - zijn verkrijgbaar via www.hallmark.nl/kaarten/moeilijk-moment/ en bij Primera, The Read Shop, AKO, Cigo, Vivant en de betere wenskaartenwinkel. De kaarten kosten 2,50 EUR per stuk.