Impact van een kaart in tijd van sociaal media: oprechte aandacht verrast moeders
Capelle aan den IJssel, 30 april 2014
Hoe reageren moeders op de oprechte aandacht van hun kinderen? Om dit te onderzoeken is speciaal voor Moederdag een innovatieve wenskaart ontwikkeld. De Hidden Camera Card laat met een geïntegreerde camera in een moederdagkaart zien hoe moeders reageren op de lieve woorden van hun kinderen. Samen met zonen en dochters is een speciaal team aan de slag gegaan om moeders, die niet van te voren op de hoogte waren gebracht, alvast te verrassen met een oprechte boodschap. Zij kregen onverwacht een bijzondere kaart die hun spontane reactie vastlegt op video. Op www.weeszuinigopwiejeliefis.nl is een ‘making of’ te zien die de bijzondere aanpak van dit experiment goed in beeld brengt.
Oprechte aandacht onder druk
Het geven van échte aandacht lijkt met de opmars van email, sms en sociaal media steeds vluchtiger en minder oprecht geworden, vindt 74% van de respondenten in een representatief onderzoek door Hallmark. Gelukkig waardeert 78% van Nederland een kaartje meer dan een sms of bericht via email of sociaal media. De grootte van onze contactenkring en de manier van communicatie is veranderd. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van het geven van intense aandacht aan minder mensen naar minder intense aandacht voor meer mensen. Door de vluchtige manier van communiceren blijft het een uitdaging om de mensen die écht dichtbij staan de aandacht te geven die ze verdienen. Mediapsycholoog Mischa Coster MSc onderschrijft deze ontwikkeling:
“Als mediapsycholoog kijk ik continu naar welk medium impact heeft op ons gevoel en gedrag. De verschuiving die ik daarbij zie is die van offline naar online, en weer terug. Ondanks het feit dat de komst van social media en mobile messaging ons zeer veel hebben gebracht op het gebied van efficiency, bereik en frequentie van contact, is het belangrijk om ook de diepgaande en oprechte momenten van contact in te bouwen. Mensen ervaren die diepgang en oprechtheid extra sterk indien 'de ander' in het contactmoment heeft moeten investeren. Dit kan zijn in tijd (fysieke afspreken, uitgebreidere boodschap schrijven), in geld (kopen van een briefkaartje, uitnodigen voor diner) of in moeite (een zorgvuldig gekozen boodschap, zelfgemaakte creatie van kinderen etc). Het gevolg is dan ook dat het contactmoment meer zal ‘bijblijven’ en daardoor ook een grotere bijdrage zal leveren aan de relatievorming. Waar Whatsapp, Instagram, DM’s, PM’s en chats erg waardevol zijn voor ‘op het netvlies zijn en blijven’ zijn de niet-digitale communicatievormen vooral waardevol voor kwaliteit en verdieping."
Dit blijkt ook uit het onderzoek waarbij 64% van de ondervraagden aangeeft nog steeds een kaartje te verwachten van goede vrienden en familie op de belangrijkste momenten in het leven. De eenvoudige like of sms heeft een andere impact dan zorgvuldig gekozen woorden. De Hidden Camera Card legt met een onzichtbaar kleine camera de reactie van moeders vast die een wenskaart ontvangen en laat zo het échte effect van oprechte aandacht zien.