Gevoelens op papier zetten blijkt groot obstakel
Gevoelens op papier zetten blijkt groot obstakel bij moeilijke momenten
Amsterdam, 1 maart 2017 – Persoonlijke boodschappen bij belangrijke gebeurtenissen worden ontzettend gewaardeerd. Bij een nieuw huis, verjaardag of geboorte sturen we daarom vaak een kaart, maar bij moeilijke momenten – zoals kanker - lijkt dat toch iets anders te liggen. Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Hallmark onder 2.112 Nederlanders en Vlamingen blijkt dat het merendeel liever een kaart stuurt bij positieve, dan bij negatieve gebeurtenissen. In het bijzonder bij een burn-out, depressie, liefdesverdriet of ontslag ontvangt maar zo’n 2 op de 10 mensen een kaart.
Ruim driekwart van de Nederlanders wil wel graag een kaart sturen om te laten weten dat ze aan een vriend of familielid denken, maar meer dan de helft (54%) vindt het lastig om bij moeilijke momenten de juiste boodschap op een kaart te schrijven. Jonge mensen (18 - 34 jaar) hebben er het meeste moeite mee om hun gevoel onder woorden te brengen. Verder is 1 op de 10 ondervraagden bang dat de ontvanger hun tekst op een kaart ongepast vindt, of er wordt gewoon niet aan gedacht.
Jan-Willem Koch, algemeen directeur bij Hallmark Europa: “Uit dit onderzoek, maar ook uit eerdere feedback van consumenten, blijkt dat bestaande kaarten vaak niet de emotionele lading dekken: 70% van de ondervraagden vindt de geprinte boodschap op kaarten te algemeen of geeft aan dat ze niet aansluiten bij hun gevoel. Bij ernstige ziekte of een overleden dierbare ontvangen mensen de meeste kaarten, maar situaties zoals een burn-out of depressie lijken gemakkelijk ‘over het hoofd’ gezien te worden. Op zulke momenten is juist óók medeleven en steun zeer gewenst.”
Reality check
Om mensen te inspireren emoties beter te uiten en zo waardevolle relaties te versterken, zijn de Moeilijke Momenten-kaarten van Hallmark ontstaan. De inspirerende kaarten bevatten teksten die uiteenlopende gevoelens onder woorden brengen, soms serieus, maar ook met lef en zelfs een knipoog.
Steun makkelijk afgedaan via WhatsApp of Facebook
9 op de 10 vindt het fijn te weten dat er aan hen wordt gedacht bij moeilijke momenten. Ongeveer de helft van de Nederlanders en Vlamingen krijgt tegenwoordig meer social media-berichten dan kaarten om hen ‘een hart onder de riem te steken’, terwijl 8 op de 10 personen het juist erg fijn vindt een kaart te ontvangen: “het is persoonlijker dan even snel een Facebookbericht”. Een mooie of leuke kaart kan een rotsituatie even doen vergeten, aldus meer dan de helft van de ondervraagden.
Zuiderburen worstelen minder met hun gevoelens
Van diegenen die het moeilijk vinden om een kaart te schrijven voor een negatieve gebeurtenis, worstelt ruim de helft van de Nederlanders met het onder woorden brengen van hun gevoelens. Dit ten opzichte van slechts 39% van de Vlamingen. Nederlanders vinden het met meer dan 40% wel aanzienlijk fijner om een kaart te ontvangen bij ontslag; in Vlaanderen is dit maar een kwart. Daarnaast sturen jonge mensen én Nederlandse mannen significant meer kaarten ‘omdat het hoort’.
Over de Moeilijke Momenten-kaarten
De Moeilijke Momenten-kaarten van Hallmark zijn verkrijgbaar via onze website en in de winkels.
